Często pytany jestem o to co zrobić z maszynami, które stały się niepotrzebne. Jak je sprzedać? Jak znaleźć na nie nabywcę? Jak wycenić maszynę? Czy istnieje jakaś giełda maszyn, a może lepiej zatrudnić pośrednika? Te pytania nurtują każdego kto stanął przed problemem pozbycia się maszyn ze swojej firmy. Odpowiedzi często nie są takie oczywiste, a czas potrzebny na sprzedaż przy wykorzystaniu niektórych metod sprzedaży przesądza o wyborze innej metody.
Aby odpowiedzieć na te pytania musimy najpierw sobie uświadomić jakie możemy wykorzystać formy sprzedaży i media. Jako pierwsze przychodzi nam na myśl ogłoszenie w gazecie – to dobry pomysł, zwłaszcza, że coraz więcej gazet ogłoszeniowych oferuje dodatkowo formę ogłoszeń internetowych. Ofertę swoją można opatrzyć zdjęciem i za dodatkową opłatą pojawi się ona także w internecie. Innym sposobem na sprzedaży maszyn jest bezpośrednie zamieszczenie ogłoszenia w internecie. Oprócz stron z ogłoszeniami wszystkiego co się da, w internecie znajdziemy też tematyczne giełdy zajmujące się tylko ogłoszeniami dotyczącymi sprzedaży maszyn. Taka internetowa giełda maszyn używanych to najlepsze rozwiązanie, gdyż gromadzi stałych klientów szukających, a wręcz „polujących” na konkretne maszyny. Taki tematyczny portal jest znany wśród handlarzy maszyn oraz wśród kupców poszukujących maszyny dla swojej firmy. Kolejnym sposobem na sprzedaż jest skontaktowanie się z firmami handlowymi, które zajmują się skupem i sprzedażą maszyn. Firmy takie działają szybko i zazwyczaj płacą od razu gotówką. Jest to idealna forma sprzedaży dla osób, które chcą się szybko pozbyć maszyny. Czyli dla firm, które potrzebują szybko miejsca na hali lub gotówki na koncie. W Polsce funkcjonują także pośrednicy zajmujący się sprzedażą maszyn. Są to osoby znające branżę i profesjonalnie zajmujące się sprzedażą maszyn. Cały marketing zrobią za nas ale za to będą żądać prowizji. Taka forma dobra jest dla osób nie mających czasu aby samemu zająć się sprzedażą. Przedstawiłem tu kilka kanałów, którymi można posłużyć się podczas marketingu sprzedaży ale jak już się domyślacie najlepiej połączyć kilka z nich i wtedy siła naszej reklamy będzie najlepsza. Czyli należy ogłoszenie dodać do dwóch, trzech gazet, umieścić na kilku portalach ogłoszeniowych i kilku tematycznych internetowych giełdach maszyn. Oczywiście gdy zależy nam na czasie trzeba będzie pominąć tak zwane pasywne kanały ogłoszeniowe i trzeba będzie osobiście skontaktować się z firmą handlową, która prowadzi skup maszyn. Cenę maszyny możemy także ustalić samodzielnie metodą porównawczą – najlepiej prześledzić ogłoszenia podobnych maszyn w internetowych giełdach i ustalić średnią cenę. Drugim sposobem będzie zdanie się na propozycję firmy skupującej maszyny – jeśli ją zaakceptujemy to szybko dojdzie do transakcji.
Niezależnie czy wybierzecie sprzedaż przy użyciu giełdy maszyn, pośrednika czy też ogłoszenia w prasie, musicie pamiętać o tym żeby maszyna była przygotowana do sprzedaży. Jeśli maszyna ma jakieś braki, złamane uchwyty, wyrwane przyciski itp. to uzupełnijcie to. Przygotujcie maszynę tak jak to robię komisy samochodowe. Wyczyśćcie zalegające smary i wióry, posprzątajcie wokół niej. I pamiętajcie o tym, że musicie sprzedawać maszynę na ruchu – podłączoną do mediów (prąd, powietrze etc.). Nikt nie będzie chciał kupić maszyny zerwanej i wystawionej na dwór. Więc jeśli musicie za trzy dni opróżnić halę to lepszym wyjściem będzie telefon do firmy handlowej, której przedstawiciel przyjedzie za dwa dni, niż zamieszczanie ogłoszenia w giełdzie maszyn czy też umieszczenie ogłoszenia w gazecie, która będzie drukowana za tydzień w piątek. Z drugiej strony jeśli macie dużo czasu i zależy wam bardziej na osiągnięciu najwyższej ceny niż na czasie, to giełda maszyn, portale ogłoszeniowe i tradycyjna gazeta sprawdzą się jako skuteczne narzędzie sprzedaży.